Ett reseföretag med 95 år i branschen

Kommande resor

Vanliga frågor

- Vilka påstigningsorter finns att välja mellan?
Utbudet av påstigningsorter kan variera något från resa till resa. På de allra flesta reseavgångar hämtar vi i Hammenhög, Simrishamn, Gärsnäs, Tomelilla, Sjöbo, Ystad, Skurup, Svedala och Malmö. Rutten varierar beroende på vart resan går efter sista påstigningsplats. Din påstigningstid för den resa du har bokat framgår av det resebevis som vi skickar till dig när du har bokat. Om du önskar ändra påstigningsort är det viktigt att du meddelar oss i god tid innan avresan.

- När är min bokning bekräftad?
Efter att du har bokat – via vår hemsida eller telefon – skickas en skriftlig bokningsbekräftelse till dig, vanligtvis per post. Först när du mottagit denna bekräftelse från oss är din bokning bekräftad. Om du vill boka en resa sent och det är närmare 72 timmar innan resan ska gå är det bättre att ringa oss för att boka. Vårt kontor är inte bemannat på helger och veckoslut.

- När ska resan betalas och hur betalar jag min resa?
Anmälningsavgiften som är en del av resans pris betalas senast 8 dagar efter tillsänt inbetalningskort. Slutlikviden för resan betalas senast 3 veckor innan avresa. Du betalar resan mot faktura/inbetalningskort som vi skickar till dig som en del av din bekräftelse. Vårt Plusgironummer som du betalar till är: 284790-3. Vi tar inte emot kontant betalning ombord på bussarna.

-  Kan jag boka plats i bussen?
Du kan inte boka en specifik plats men du kan lämna önskemål. Alla platsönskemål som lämnas i samband med bokning tar vi noga hänsyn till och försöker tillgodose så långt det går.

- Hur kan jag avboka en resa och vad kostar det att avboka?
Du kan avboka en resa genom att ringa till oss och avboka eller maila oss på info@busspersson.com. Om du har bokat ett grupparrangemang för ett större sällskap accepterar vi endast skriftlig avbokning.
Våra avbokningsregler hittar du här
För skräddarsydda gruppresor framgår av bokningsreglerna av den bekräftelse du har fått för din resa.

- På vilka resor behöver jag ha med mig mitt pass?
På alla resor som går utanför Sveriges gränser behöver du ha med pass eller nationellt ID-kort. Tänk på att svenskt körkort inte accepteras som giltig legitimation utomlands, inte ens i Danmark.

- Kan jag köpa presentkort hos Buss Persson?
Vi säljer presentkort som vi kan ställa ut som gällande för en viss resa eller för ett visst belopp. Du kan köpa presentkort hos oss på vårt kontor på Koppargatan 17 i Ystad eller ringa/maila och beställa. Om du beställer ett presentkort via telefon eller mail så skickar vi det till dig tillsammans med ett inbetalningskort/faktura. Presentkortet börjar gälla när betalning inkommit till oss.

- Hur mycket bagage får jag ha med mig?
På en flerdagarsresa får du ha med dig ett normalstort resebagage som vi lastar in i bussens bagageutrymme. Du kan även ha med ett handbagage som du har inne i bussen. Tänk på att bussens hatthyllor inte är avsedda för stora och tunga handbagage så du ska kunna ha ditt handbagage på golvet på din plats. På resor där det är tillfälle till shopping framgår det av resans villkor hur stor lastvikt som medges per person. Om detta inte anges på förhand kan du räkna med en begränsad mängd, hur stor denna är exakt informerar chauffören/reseledare på resan om.

- Kan jag få specialmat om jag är allergisk?
Ange i samband med bokning eventuella allergier så att vi har möjlighet att förmedla detta vidare till matställen och hotell på resan.

- Har ni barnrabatter?
På de resor där vi har barnrabatter framgår detta av reseinformationen/prisinformationen på respektive resa. Om du är osäker – kontakta oss!

-Kan jag ta med min rullator, rullstol eller barnvagn på resan?
Meddela oss alltid om du tänker ta med rullator, rullstol eller andra hjälpmedel på resan.